BLOG

Nie umiesz odpoczywać na urlopie? Oto dlaczego i jak to zmienić

neurointuicja Łukasz Gątnicki Ok może tak być

Wiele osób ma problem z odpoczynkiem podczas dni wolnych od pracy. Wydaje się, że wystarczy odłożyć telefon, wdziać wygodniejsze ubranie i po prostu nic nie robić. Nie do końca to tak wygląda. Bywało, że po takim nicnierobieniu byłeś bardziej zmęczony niż przed urlopem, albo nic się nie zmieniło? Jak odpoczywać? Czy w ogóle da się odpocząć? Od czego to wszystko zależy?

Oto najczęstsze powtarzające się w życiu ludzi objawy, które wskazują, że coś jest nie tak podczas urlopu:

  • znużenie po dniu lub trzech
  • nuda – nie wiadomo co ze sobą robić
  • niemożliwość wyłączenia się
  • brak uspokojenia myśli, gonitwa myśli
  • napięcie
  • niepokój
  • poczucie winy, poczucie traconego czasu
  • niemożność znalezienia swojego miejsca
  • frustracja przeradzająca się w złość
  • zmęczenie fizyczne
  • narastająca nerwowość
  • czepialstwo
  • częste sięganie po alkohol
  • poczucie bezradności
  • poczcie bezużyteczności
  • niecierpliwość

Takie objawy sugerują, że nie radzisz sobie ze swoim wolnym czasem, nie umiesz odpoczywać. I co w takiej sytuacji?
a

NIE MOŻNA OD TAK IŚĆ NA URLOP. 

Trzeba się na to przygotować mentalnie i emocjonalnie. Trzeba się przestawić:

  • w myśleniu i przygotować na brak myślenia
  • odstawić na bok wszystkie sprawy zawodowe
  • odstawić sięganie co chwilę po telefon
  • przestać sprawdzać pocztę
  • nie musieć już pamiętać o wszystkim
  • nie musieć kontrolować sytuacji

Trzeba zaplanować urlop, gdyż nie można codziennie planować każdej minuty życia, a potem zwyczajnie robić inaczej i choć jest to dla jednych dość ciekawe, że wreszcie nie muszą przez chwilę nic planować, to z moich obserwacji wynika, że dla większości to jest problem. Trzeba ten czas urlopu tak samo zaplanować, ponieważ takie osoby mają wyrobiony silny nawyk kontroli i planowania. 

Jesteśmy różni. Jedna osoba odpocznie jak nigdy leżąc jak placek, a inna musi przeżyć coś intensywnego, aby odpocząć. Zazwyczaj osoby posiadające bardzo monotonnych charakter pracy potrzebują coś wreszcie przeżyć w życiu. Natomiast te osoby, które mają wiele stresu i ciągle coś się dzieje, potrzebują bardziej wyluzować, pokontemplować, pobyć w ciszy. Nie jest to jednak stała. Wiele zależy od charakteru i pragnień, predyspozycji. Może to też się zmieniać na przestrzeni czasu.

Jak odpoczywać w dniach wolnych od pracy?
a

ODPOCZYWAĆ TRZEBA SIĘ NAUCZYĆ

Masz w sobie masę wyrobionych nawyków myślowych oraz emocjonalnych, odruchów ciała, które będą chciały się dalej realizować i nie interesuje ich, czy Ci się to podoba czy nie.

Nie można iść odpoczywać, bez zakończenia emocjonalnie pewnych spraw. Tak samo jak trudno jest pracować, mając problemy w domu – to nieustannie wpływa na ten obszar znacząco obniżając efektywność. Trzeba najwpierw doprowadzić się do porządku emocjonalnego, aby czerpać w dni wolnych całymi garściami.

Niestety nie jesteśmy już dziećmi, które potrafią postawić grubą kreskę między czasem szkoły i wakacji. Mamy już inny świat w głowie i wiele obciążeń, doświadczeń, które w sobie nosimy i jeśli nie będziemy umieli rozstawać się z nimi, porządkować je, odpuszczać, uwalniać to potem na urlopach, albo jak teraz majówce dalej to w sobie nosimy. Potrafi to zabrać całą radość z czasu wolnego, nawet go zniweczyć całkowicie.

Pamiętaj, że nawet jak będziesz chciał odpocząć, to możesz sobie na to nie pozwolić! Rzadko się zdarza, że ludzie potrafią przeskoczyć od tak w inną przestrzeń i się wyłączyć. Najczęściej zabieramy w urlop ze sobą wszystkie sprawy codziennie i nosimy je w sobie. Jak zatem odpocząć skoro w środku dalej pracujemy, albo mielimy wszystkie zdarzenia? 
a

JAKIE SĄ ROZWIĄZANIA?

Przede wszystkim kluczowa jest wolność emocji, ponieważ jeśli ona jest, to umysł jest spokojny. Ludzie uważają, ze to od myślenia wszystko się zaczyna, a ja wyszedłem z założenia, że to emocje są głównym sprawcą sposobu myślenia. Ona są odzwierciedleniem emocjonalności. Jakie emocje takie myślenie i ta droga bardzo wiele ułatwiła oraz rozwiązała bardzo szybko w moim życiu oraz życiu setek osób, z którymi pracowałem.

Masz dwie możliwości. Albo przepracować obciążające emocje całkowicie, przerabiając je specjalistycznymi metodami pracy z emocjami i oczywiście przy każdej okazji pisząc o emocjach proponuję Ci Metodę Ok, może tak być!© lub inne skuteczne rekomendowane w sieci narzędzia, których jest wiele, albo pielęgnować bieżący stan emocjonalny praktyką uważności, medytacji, pracą z ciałem czy odpowiednimi technikami oddechowymi. Ja osobiście wybieram solidną pracę i spokój ponad tymczasowe rozwiązania prowizoryczne, choć czasem można takim chwilowym zastrzykiem spokoju wiele w życiu dobrego zrobić.
a

TRZY ETAPY URLOPOWE

  1. Przygotuj się na urlop. zaplanuj go, albo zdaj się na spontan. Wybierz w zgodzie z tym czego potrzebujesz. Jeśli nie możesz, bo jest rodzina lub inne okoliczności, to szukaj kompromisów. Oczyszczaj się z emocji oraz umysł ze zbędnych dialogów. Przygotuj się na urlop, nastaw się na inny tryb, choć wiedz, że jak się ten czas skończy to wrócisz do poprzedniego. Wiedz w środku, że to to piękny etap, który się kończy, jak wszystko inne. NIE TRAKTUJ URLOPU JAK ŁADOWANIA BATERII, bo jak się nie uda to co? Potraktuj to jako czas ze sobą, z wyciszeniem, albo jak wolisz z większym „nareszcie” niepoukładanie i brakiem kontroli. Bądź w tym prawdziwy, a zobaczysz, jak baterie same się ładują. Poukładaj sprawy zawodowe tak, abyś nie musiał o nich myśleć, kontrolować!
  2. Będąc już w fazie urlopu słuchaj się swoich potrzeb i korzystaj emocjonalnie z niego. Nie intelektualizuj za bardzo, nie kmiń, nie układaj strategii, ale ciesz się chwilą. Chyba, że na co dzień tego nie robisz i czujesz, że potrzebujesz spędzić wreszcie czas na granie w monopol, bo intelektualne rozgrywki relaksują Cię bardzo. Bądź prawdziwy w tym wszystkim. Przeżywaj ten czas, chłoń go. Jeśli wybrałeś formę czasu zgodną ze swoimi potrzebami to będziesz pływał w czymś dobrym, jak w ciepłej kąpieli. Bądź uważny i rozwiązuj każdy wewnętrzny konflikt. Spędzaj ten czas z ludźmi, których lubisz i kochasz, a jeśli takich nie masz to pogódź się z sytuacją – pogodzenie zapewni bardzo duzy komfort emocjonalny. W końcu nie wszystko musi być idealnie bo przyjmiesz to, co jest i zmienić się nie da. To, co da się zmieniać – zmieniaj! Rób sobie dobrze!
  3. Kończąc urlop przyjmij, że się kończy bez jęczenia i narzekania, bez użalania się. Bądź dużym chłopcem 😉 lub dziewczynką i wiedz, że życie to etapy. Niebawem kolejny i tak samo trzeba się na niego przygotować. Pod koniec czasu wolnego zacznij już myśleć o pracy, aby przygotować się tak samo emocjonalnie i nie czuć się jak kosmita, który trafił przez przypadek na złą planetę. Nie Ty jesteś tutaj z wyboru, który sam podjąłeś. Dlatego zanim wrócisz do pracy doceń ją! Skup się na korzyściach, jakie ona daje. Chyba nie chcesz zepsuć sobie końcówki urlopu umęczając się, że wracasz do pracy? Ty chcesz odpowiednio się nastroić i wrócić do pracy z uśmiechem i pogodą. Żeby tak było, przygotuj się na jej charakter i przyjmij ją w całości. Po co masz sobie robić pod górkę niepotrzebnie tymi może nieznacznymi konfliktami, które jak kila śnieżna do następnego urlopu rosną do potęznych obszarów i modlisz się znów o urlop, z którego i tak nie będziesz umiał skorzystać! Tak z tego wszystkiego trzeba umieć korzystać, a jak chcesz to zrobić, jak nie będziesz umiał. PRACA I URLOP JEST ESENCJĄ ŻYCIA – najpierw jest praca, potem żniwa i zapełniony spichlerz. Po prostu. Pogódź się z tym, jak to działa. Większość z nas tak przejdzie przez życie i to jest w porządku. Jeśli chcesz zmienić charakter pracy i styl pracy to zrób to! Do it! Tak czy siak i tak będziesz musiał odpocząć od tego, co robisz codziennie – taka jest nasza natura. Mózg tego potrzebuje, innych bodźców.

W ten sposób skorzystasz o wiele bardziej. To na prawdę zdaje egzamin. Zawsze powtarzam, że nasze życie jest zbudowane na emocjach. Twoje emocje to Twoje życie. Jak się z nimi obchodzisz, tak obchodzisz się z samym życiem oraz innymi ludźmi. Nie będziesz traktował świata inaczej niż traktujesz samego siebie. Zadbaj o siebie, swoje emocje, a umysł sam zadba o inny rodzaj myśli. Pamiętaj, że obecnie promowana jest na całym świecie idea, że Twój stan emocji zlaeży od Twoich myśli, więc bardzo na siłę chcesz pozbyć się myślenia, które Ci nie odpowiada. A ja Ci mówię, nie na myśleniu się skupiaj bo ono jest wynikiem Twojej emocjonalności. Widać nosisz w sobie konflikty. Rozwiąż je, a zobaczysz jak Twój umysł potrafi zachęcająco myśleć!

Pamiętaj, odpoczniesz tylko wtedy, kiedy odpoczną Twoje emocje.

Wspieram
Łukasz

Ps. Napisz do mnie jeśli chcesz skutecznej pomocy w Twoich problemach! Kliknij TUTAJ

Podziel się
Share on Facebook74Share on Google+0Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterEmail this to someone


Dodaj komentarz

Click here to post a comment